< BACK

Hacktopia AE

Hacktopia AE

Op zaterdag 1 maart 2025 nam ik samen met drie medestudenten – Sander, Rune en Sami – deel aan de hackathon “Hacktopia”, georganiseerd door AE in Leuven. Deze activiteit was een unieke kans om onze technische vaardigheden en creatief denkvermogen te testen binnen een uitdagend en futuristisch scenario. Het uitgangspunt was origineel: deelnemers werden uitgedaagd om oplossingen te bedenken voor een nieuwe, net gekoloniseerde planeet die volledig nog moest worden opgebouwd. De opdracht was om in team een essentiële digitale applicatie te ontwikkelen die onmisbaar zou zijn voor het functioneren van deze nieuwe wereld. Deze activiteit paste perfect binnen mijn leerdoelstellingen voor een hackathon: samenwerken in een technische context, onder tijdsdruk oplossingen bedenken, en mijn probleemoplossend vermogen verbeteren.

De dag begon vroeg: rond 7 uur ’s ochtends vertrokken we vanuit Hasselt richting Leuven. Eenmaal aangekomen bij AE werden we hartelijk ontvangen met ontbijt en kregen we de kans de andere teams en deelnemers op het gemak te leren kennen. Toen het eenmaal 8:30 was en bijna iedereen er was, kregen we een korte introductie van het dagprogramma. De hackathon draaide om het thema “een nieuwe planeet terraformen”: hoe kun je met technologie een duurzame, leefbare wereld creëren of beheren vanaf nul? Na de briefing startten we meteen met brainstormen.

We besloten een applicatie te ontwikkelen die het aantal bezoeken bij een dokter drastisch zou verminderen, omdat je zelf je diagnose zou kunnen bepalen door middel van de app (een vragenlijst), en ook meteen de juiste medicijnen voorgeschreven krijgt. Door middel van data-analyse (van de voorbeeldgegevens die wij van AE gekregen hadden) zou de applicatie in staat zijn om de correcte ziekte aan te duiden (met een kleine aanduiding van het percentage zekerheid) en zo de gepaste medicijnen voor te schrijven.

We kozen ervoor om met een moderne tech stack te werken: een combinatie van Java Spring Boot voor de backend, een MySQL-database en een eenvoudige Angular frontend voor het realtime dashboard. Ik nam de frontend op mij, terwijl Sami, Sander en Rune zich concentreerden op de logica en dataverwerking. Ik stuurde hen bij waar nodig, gaf input en bereidde mezelf voor op het geven van de presentatie voor de jury.

Tijdens de middagpauze hadden we de kans om in gesprek te gaan met andere teams. Die uitwisseling van ideeën werkte erg verfrissend – het was interessant om te zien hoe anderen het scenario interpreteerden. Sommige groepen focusten op veiligheid, anderen op sociale cohesie of logistieke netwerken. Deze gesprekken leverden ons ook nieuwe inzichten op, zoals het belang van visuele datacommunicatie voor gebruikers op een nieuwe planeet. Zo hebben wij nog een homepage toegevoegd waar je een algemeen overzicht krijgt van je gezondheid aan de hand van een animatie.

Na de lunch werkten we gestaag verder aan onze applicatie. We verfijnden enkele opvallende fouten (het was tenslotte een hackathon, dus niet alles hoefde perfect te zijn) en implementeerden nog een kalender/checklist waarop je kon aanduiden welke dagen je je medicatie al had genomen. Zo kon je het niet vergeten en had je altijd een overzicht bij de hand.

’s Avonds volgde een gezellige afsluiting met diner en de prijsuitreiking. Hoewel we geen prijs wonnen, voelden we ons absoluut geen verliezers. We hadden een conceptueel sterk idee uitgewerkt, veel geleerd over samenwerken en nieuwe technologieën, én ons netwerk binnen de sector uitgebreid. Na het napraten bracht ik Rune en Sami thuis – ik was chauffeur van dienst – en sloot ik de dag samen met Sander af met een snack bij de Burger King.

Het was een intensieve, maar ontzettend waardevolle dag. De combinatie van technische uitdaging, teamwerk en het creatieve sciencefiction-thema maakte dit een van de meest unieke activiteiten van het jaar.

Deze hackathon was voor mij een unieke kans om onder tijdsdruk in teamverband een werkend softwareproduct op te leveren. Wat me het meest is bijgebleven, is hoe belangrijk het is om rollen snel en duidelijk te verdelen, zeker wanneer je slechts beperkte tijd hebt. Door elkaars sterktes te benutten, konden we snel schakelen.

Een uitdaging was het abstracte karakter van het thema: een onbewoonde planeet met volledig fictieve behoeften. Dat vroeg om creatief denken en het loslaten van “hoe het hoort” in de traditionele IT-wereld. Ook het samenwerken met nieuwe tools en webtechnologieën binnen zo’n korte tijdspanne bracht stress met zich mee, maar juist daardoor groeide mijn zelfvertrouwen in probleemoplossend werken.

Wat ik vooral meeneem uit deze dag is dat technologie altijd een middel is – geen doel. De echte waarde zit in het oplossen van een behoefte, in dit geval: hoe maken we het leven op een nieuwe wereld mogelijk en duurzaam? Daarnaast heb ik ook aan mijn netwerk kunnen bouwen, nieuwe inzichten opgedaan uit gesprekken met andere deelnemers, en geleerd hoe waardevol diversiteit in perspectieven is.

Mijn sterke punten tijdens deze dag waren mijn analytisch vermogen, teamspirit en het nemen van initiatief (zowel technisch als organisatorisch – bijvoorbeeld als chauffeur of door het geven van de presentatie omdat mijn andere teamgenoten dit niet helemaal zagen zitten). Een zwakker punt was mijn neiging om te lang te blijven hangen in details, wat ik heb proberen te ondervangen door feedback te vragen aan mijn teamgenoten.

Ik heb deze opdracht gekozen voor mijn portfolio omdat het een krachtig voorbeeld is van werken onder druk, samenwerking en creativiteit in een technische context. Deze ervaring sluit perfect aan bij mijn opleiding, waar teamwork, oplossingsgerichtheid en innovatie centraal staan. Hacktopia heeft niet alleen mijn skills getest, maar vooral mijn mindset verruimd. En het zal zeker niet de laatste hackathon zijn waar ik aan zal deelnemen!



gevolgd op 1 maart 2025

Locatie: inteleuvenlaan 74 Leuven