< BACK

Bus-IT week
Fontys Eindhoven

Logo fontys

Bus-IT week Fontys Eindhoven

Om mijn internationaliseringstraject binnen het I-Talent-programma te voltooien, nam ik deel aan de Fontys International IT Week in Eindhoven. Ik koos voor deze Bus-IT week op aanraden van vrienden en collega’s die in Nederland hebben gestudeerd. Zij vertelden me dat dit initiatief absoluut de moeite waard was en dat Fontys veel belang hecht aan internationalisering. Het vijfdaagse project draaide rond technologie, creativiteit en samenwerking met studenten uit verschillende landen. Tijdens deze week werkte ik samen met internationale studenten aan een proof-of-concept rond het thema “menselijkheid in een door technologie gedreven maatschappij.” Dit verslag beschrijft mijn ervaring, het verloop van de week, het project en mijn persoonlijke reflectie op deze verrijkende internationale uitwisseling.

In de dagen voorafgaand aan het project voelde ik de spanning toenemen. Ik wist nog niet met wie ik een kamer zou delen, en omdat veel studenten die elkaar al kenden samengeplaatst werden, werd de kans kleiner dat ik bij iemand terechtkwam die ik al kende. Die onzekerheid maakte me zenuwachtig, maar bij aankomst in Eindhoven bleek die vrees ongegrond. We verbleven in het Blue Collar Hotel, waar ik meteen een klik had met mijn kamergenoot Nestors (een student van de universiteit uit Denemarken, die oorspronkelijk uit Rusland komt). We gingen samen de stad in om iets te eten en elkaar beter te leren kennen voor de week officieel van start ging.

De volgende ochtend werden we verwelkomd op de Fontys-campus, in het ICT InnovationLab. Na een introductie over het verloop van de week en kennismaking met de begeleiders werden de projectgroepen samengesteld. Ik werd ingedeeld in een diverse groep studenten uit verschillende landen — waaronder ook Nestors, wat een geruststelling was. Het centrale project werd geïntroduceerd door Lennart de Graaf en Pieter Wels, met als opdracht: bedenk een innovatieve oplossing die menselijkheid bevordert binnen een technologische context. Als inspiratiebron volgde een boeiende sessie door Chris Geene, getiteld GrowthMoves, waarin we uitgedaagd werden om creatief te denken en vastgeroeste ideeën los te laten.

Diezelfde dag begonnen we met brainstormen. We kregen ook de kans om een bestaand product te testen: Picoo, een interactief speelsysteem voor kinderen dat technologie gebruikt om fysieke activiteit en sociale interactie te stimuleren. Dit gaf ons meteen een concreet voorbeeld van hoe technologie op een menselijke manier kan worden ingezet. Vanuit die inspiratie ontwikkelden we drie concepten binnen onze groep, die we voorstelden aan de andere deelnemers en lectoren. Op basis van hun feedback kozen we voor een augmented reality MMO RPG game, geïnspireerd op Pokémon GO, maar met meer nadruk op sociale interactie en bewustzijn van de fysieke omgeving.

Ons spel bestond uit opdrachten waarbij spelers met een tablet of smartphone door een gebouw moesten navigeren. Op een checkpoint ontvingen ze een virtuele opdracht, zoals het ‘naar de keuken brengen’ van een pan, die elders in het gebouw moest worden uitgevoerd. Dit stimuleerde niet alleen beweging en oriëntatie, maar ook een subtiele wisselwerking tussen de virtuele en fysieke wereld. Tijdens het ontwikkelen van dit concept werkten we aan wireframes, testscenario’s en een proof-of-concept dat klaar was voor de slotdag.

Naaast het project was er ook aandacht voor culturele en creatieve ontspanning. Zo bezochten we het iconische Evoluon, een futuristisch gebouw met een interactieve tentoonstelling over de relatie tussen mens en technologie. Daarnaast volgden we een workshop laser cutting, waarbij we een gepersonaliseerd souvenir mochten maken. Deze activiteiten droegen bij aan de groepsdynamiek en zorgden voor rustmomenten tussen de intensieve werksessies. Ook kregen we een interessante sessie over AI en hoe we deze technologie op een efficiënte manier kunnen inzetten binnen ons vakgebied.

Op de laatste dag vond het playtest event plaats. Studenten van Fontys mochten onze demo uitproberen, en de reacties waren positief: het spel werd als intuïtief, leuk en origineel ervaren. Ook de begeleiders waren enthousiast over onze aanpak en de technische uitwerking van het idee. Tijdens de lunch trakteerden wij als Belgische studenten iedereen op Bicky Burgers — een luchtige en typisch Belgische afsluiter. Tijdens de afsluitende Award Ceremony behaalde onze groep de derde plaats. We ontvingen een certificaat en maakten een groepsfoto, waarmee we deze bijzondere week op een mooie manier konden afronden.

Omdat het officiële programma die dag maar een halve dag duurde, besloot ik samen met Nestors om nog iets leuks te doen. Eerst gingen we een voetbalshirt van PSV halen — een traditie van mij om op reisbestemmingen een shirt als aandenken mee te nemen. Daarna bezochten we het oorlogsmuseum in Overloon, een van de grotere musea rond dit thema, dat vooral Nestors erg interesseerde. Na een gezellige namiddag bracht ik hem naar het station van Maastricht, waar hij zijn reis naar Denemarken voortzette. Zelf reed ik vervolgens naar huis, met een hoofd vol indrukken en een hart vol nieuwe vriendschappen.

Als student die een groot deel van zijn opleiding heeft gevolgd tijdens en na de COVID-periode, voelde internationalisering lange tijd als iets ongrijpbaars — alsof het misschien niet meer in mijn studietraject zou passen. Ik ben dan ook ontzettend blij dat ik de kans heb gegrepen om deel te nemen aan de Fontys International IT Week. Deze ervaring bracht veel meer dan een technologisch project; het bood me nieuwe inzichten, internationale contacten, waardevolle vriendschappen en persoonlijke groei. Tijdens de week werkte ik intensief samen met studenten van verschillende nationaliteiten aan een AR-concept. We ontdekten hoe culturele verschillen en uiteenlopende werkstijlen in het begin voor verwarring kunnen zorgen, maar dat deze verschillen ook net een kracht kunnen zijn als je elkaar serieus neemt, goed communiceert en openstaat voor elkaars perspectieven.

Wat me het meest is bijgebleven, is hoe snel je een band kunt opbouwen met mensen die je nog nooit eerder hebt ontmoet, simpelweg door samen aan iets creatiefs te werken. De culturele uitwisselingen — zoals het samen koken van een Bicky Burger of het luisteren naar Russische muziek — gaven de week een persoonlijke en unieke dimensie. Ik heb niet alleen inhoudelijke kennis opgedaan over augmented reality en technologie, maar vooral geleerd hoe belangrijk empathie, flexibiliteit en communicatie zijn in een internationaal team. Bovendien heb ik mezelf beter leren presenteren voor een groter publiek, wat mijn zelfvertrouwen versterkt heeft.

Mijn sterke punten kwamen duidelijk naar voren in mijn open houding en het gemak waarmee ik contact legde met anderen. Ik durfde initiatief te nemen en stimuleerde samenwerking binnen de groep. Tegelijkertijd realiseerde ik me dat ik soms te snel wilde gaan, waardoor anderen moeite hadden om te volgen — een waardevol leerpunt. Geduld en afstemming bleken essentieel voor het succes van ons team. De link met mijn opleiding was duidelijk: projectmatig werken en technologische innovatie zijn belangrijke pijlers in mijn studie. Daarom neem ik dit project ook op in mijn portfolio. Het is een concreet voorbeeld van hoe ik theorie en praktijk heb verbonden, en hoe ik mezelf zowel professioneel als persoonlijk verder heb ontwikkeld. Deze week vertegenwoordigt voor mij een sleutelmoment in mijn opleiding — een ervaring waarin ik niet alleen gegroeid ben als IT-student, maar ook als mens.

Al met al was dit een zeer waardevolle ervaring waarvan ik de geleerde lessen nog lang zal meenemen in mijn professionele carrière. Ik zou iedere student aanraden om een internationaliseringstraject aan te gaan — het verrijkt je perspectief, vergroot je netwerk en laat je op een andere manier kijken naar samenwerking en cultuur.



gevolgd van 17 maart 2024 t.e.m. 22 maart 2024

Locatie: Fontys ICT - Fontys ICT – InnovationLab Eindhoven